header foto header foto header foto header foto header foto header foto header foto header foto header foto

Informatie hockey

Het hockey bij MHC Barneveld is er voor alle leeftijden maar ook in diverse disciplines.

MHC Barneveld speelt in de veldcompetitie, behalve met Dames 1 en Heren 1, met de senioren, trimmers en jeugdleden in het district Midden-Nederland. Het veldseizoen start begin september. De trainingen starten altijd twee weken voor aanvang van de eerste competitiewedstrijd. De competitie duurt tot eind november/begin december. De competitie wordt hervat begin maart en duurt tot in juni waarna er vaak toernooien plaatsvinden. De trainingen worden na de winterstop/zaalhockey meestal medio februari hervat. In de tussenliggende winterperiode biedt MHC Barneveld de deelname aan de zaalhockeycompetitie aan.

Jongste Jeugd

Vanaf zes tot tien jaar spelen de kinderen in de Jongste Jeugd. De kinderen hockeyen in de eerste twee jaren (zes en zeven jaar) in de F-categorie waar na een tijdje trainen ook competitie wordt gespeeld op kleine veldjes met drie tegen drie. Daarna wordt de stap gemaakt naar zestallen (acht jaar) in de E6-jeugd op een kwart veld met zestallen en in het laatste jaar (negen jaar) spelen de kinderen in achttallen (E8-jeugd) op een half veld. Meestal spelen jongens en meisjes apart. Bij de F-jeugd bestaan er gemengde groepen. De F-jeugd traint één keer per week, de E-teams twee keer per week een uur op de maandag en woensdag. De wedstrijden op het veld zijn op zaterdag. De Jongste Jeugd hockeyt bij ons onder de naam MHC Barneveld Hockeyschool.

Jeugdelftallen

Indien een kind voor 1 oktober tien jaar is geworden, moet hij/zij de overstap maken naar of instromen in de jeugdelftallen. Dat is dan de D-jeugd en je speelt in principe in elke categorie twee jaar. Ben je voor 1 oktober twaalf jaar, dam ga je naar de C-jeugd. Ben je dan al veertien jaar, dan ga je in de B-jeugd spelen en als je voor 1 oktober zestien ben geworden, speel je twee jaar in de A-jeugd. De meisjes- en jongensteams spelen apart. De wedstrijden op het veld zijn op zaterdag. De jeugdelftallen trainen twee keer per week.

Senioren

Zodra je voor 1 oktober van een jaar de 18-jarige leeftijd hebt bereikt, ga je in dat seizoen naar de senioren. Daar hebben we bij de Dames en Heren verschillende teams. Van prestatie in Heren 1 en Dames 1, reserveteams tot aan jong senioren (leeftijd 18-25 jaar). Deze teams spelen op de zondag. De senioren trainen één tot twee keer per week.

Trimhockey

Maar je kunt er bij de senioren ook voor kiezen om bij de Trimmers te gaan trainen op de maandagavond met een mooie en grote groep en dit team speelt ook competitie op de maandagavond (beperkt, dus niet elke week) en is bedoeld voor de spelers en speelsters die dat leuk vinden. Deze groep is gemengd.

Dames veterinnen

Binnen onze club hebben we al lange tijd een enthousiaste groep dames van 35 jaar en ouder die op de dinsdagmorgen competitie speelt.

7 tegen 7

Onze club doet ook mee aan de nog jonge competitie met 7 tegen 7 spelers op een half veld op de vrijdagavond. Dat is niet elke week en het seizoen is in vier blokken onderverdeeld.

G-Hockey

Het is ook mogelijk om bij MHCB met een licht verstandelijke handicap deel te nemen aan het G-hockey. Dat team traint op de zaterdagmorgen en speelt af en toe een wedstrijd. De begeleidingsgroep is ruim opgezet en ervaren in de begeleiding en omgang.

Fithockey

Wij zijn inmiddels gestart als club met het Fithockey voor 50 plussers op een hockeyveld. Fithockey staat voor veilig bewegen in teamverband, buiten sporten, sociale contacten en veel plezier maken met elkaar. Het wordt gespeeld met een zachte bal en een knots. Dat is een kunststof stick met aan het uiteinde een raakvlak van foam waarmee de bal wordt geslagen. Het is uitermate geschikt voor iedereen met of zonder hockeyervaring. Het kan op elke leeftijd op ieders fysieke gesteldheid worden gespeeld. Lopen zonder hulmiddelen is wel een vereiste.

Zaalhockey

Vanaf begin december tot en met medio februari bieden we onze leden (zestallen, achttallen, junioren en senioren) zaalhockey aan. Iedereen kan zelf kiezen of hij/zij aan zaalhockey wil deelnemen. Er wordt in Midden-Nederland in de eigen Oosterbosshal en andere sporthallen gespeeld. De trainingen zijn in Barneveld in de Oosterboshal en soms ook in de Veluwehal. Het zaalhockey is enorm populair ook binnen onze club. De teams spelen met zes tegen zes op het veld en bestaan per wedstrijd uit maximaal twaalf spelers.